psychologia zachowania ludzi, ludzkie, terapia skoncentrowana na rozwi±zaniach, rozwi±zaniu, kliencie, osobie, emocjach, przeniesieniu

Forum psychologia zachowania.

#1 2011-12-14 17:36:18

land

Administrator

Zarejestrowany: 2011-03-29
Posty: 47
Punktów :   

na sposobie wyrażania pró¶b

A co z wyrażaniem pró¶b? Gdyby¶my mieli sami nakłaniać ludzi do datków na fundację, to jak nasz stan afektywny wpłyn±łby na formę naszej pro¶by?

Wyrażanie pró¶b jest złożon± reakcj± behawioraln±, nastawion± na cel, jak również charakteryzuje się wieloznaczno¶ci± interpretacyjn±.

W kolejnym badaniu skoncentrowano się zatem na sposobie wyrażania pró¶b. Założono, że osoby będ±ce w pozytywnym nastroju, zastosuj± bardziej bezpo¶rednie, zdecydowane komunikaty werbalne, co wi±że się z większ± dostępno¶ci± pozytywnych my¶li i skojarzeń podczas oceniania sytuacji (Forgas, 1998b; 1999a; 1999b). Ponadto afekt powinien być silniejszy w sytuacjach trudniejszych, wymagaj±cych konstruktywnego przetwarzania.

Nastrój był indukowany podczas rzekomo odrębnego eksperymentu, w którym badani mieli za zadanie przypomnieć sobie kilka pozytywnych, b±dĽ negatywnych wydarzeń ze swojego życia i chwilę się nad nimi zastanowić (Forgas, 1999a, eksp. 1). Następnie proszono ich o wybranie sposobu wyrażania pro¶by – mniej lub bardziej uprzejmego.

Okazało się, że osoby w negatywnym nastroju miały tendencję do wyboru bardziej uprzejmych, a osoby w nastroju pozytywnym – do wyboru mniej uprzejmych pró¶b.

W następnym badaniu zastosowano podobn± procedurę, jednak tym razem zamiast wybierać spo¶ród gotowych wzorców, badani musieli sami sformułować pro¶bę (Forgas, 1999a, eksp.2).

I w tym wypadku potwierdziło się, że osoby w negatywnym nastroju formułowały bardziej uprzejme i złożone pro¶by w porównaniu z osobami w nastroju pozytywnym – których pro¶by były krótsze i mniej uprzejme.

Ponadto potwierdziło się założenie, że trudniejsze zadanie nasilało skłonno¶ć do kierowania się nastrojem podczas formułowania pró¶b, ponieważ wymagało ono bardziej złożonego i konstruktywnego przetwarzania – zgodnie z modelem infuzji afektu.

Zatem kiedy mamy kogo¶ o co¶ prosić – lepiej wcze¶niej wprowadĽmy się w negatywny nastrój, żeby zwiększyć szansę na powodzenie.
Afekt a strategie negocjacyjne

Do tej pory prze¶ledzili¶my kilka badań z zakresu prostych interakcji społecznych. Warto jednak zastanowić się również nad wpływem afektu na bardziej złożone strategie zachowań – jak np. zachowania konsumenckie czy negocjacyjne.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.szczuryvs.pun.pl www.pokemon-island.pun.pl www.ibajd.pun.pl www.zarzadzaniewsb2010.pun.pl www.otservers.pun.pl